virtual string
Programme Note
In contrast to the use of samples--digitised recordings of natural sound--in
physical modeling the computer creates a synthesis of the sound produced by a
(perhaps) physical object through mathematical models of the object itself.
With it's acoustic manifestations of non-existing objects "virtual string"
musically describes the border between an abstract and concrete form of sound
perception. The software used for this piece ("vstring") offers a graphical
interface to a physical model of a string. Although this was never intended
to be a compositional tool, the very intuitive approach to the different
parameters of the model was my inspiration to make a piece with it.
In vstring, several software sliders control the string tension, stiffness or
damping, the type and position of the string's excitation and the frequency
response and position of the virtual pickup placed upon it. As only one
static configuration could be saved in an audio file, every transition had to
be accomplished with many successive and slightly varying slider positions,
thus utilising a technique reminiscent of the animation of a cartoon.
-------------------------------------
Das Stück entstand auf einer Silicon Graphics Workstation mit der Echtzeitapplikation "vstring", die Michael Kurz an der TU Berlin programmierte. Dieses Programm versucht die physikalischen Zustände einer schwingenden Saite als mathematische Gleichung, bestehend aus einer Saite, deren Länge und Dicke, die Art ihrer Aufhängung, ihrer Anregung durch einen Bogen, ein Plektron oder einen Hammer darzustellen. Im Gegensatz zu konkreten Klängen, wo etwas Bestehendes in den Computer geladen und modifiziert werden kann, besteht hier die Möglichkeit, etwas Konkretes im Computer selbst nachzubilden und dessen physikalische Parameter zu bestimmen und zu verändern. Der Computer schafft somit seine eigene akustische Realität aus den Analogien zu der bereits bestehenden und damit eine neue, immanente Klanglichkeit computergenerierter Musik.