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purifications (2006)

Programme Note

The piece was composed during a residency at the IMEB (Institut International Musique Electroacoustic Bourges) in September 2006 and was Premiered at ZKM Karlsruhe in February 2007.

After having composed various electroacoustic pieces using recorded samples, I decided to concentrate in this piece only on "pure" synthetic digital sound material.

As a starting point I created a dozen wavetables using different algorithms for a variety beetween clean and noisy sounds. Using waveshaping, granulation and interpolation techniques with those wavetables, I generated the sonic material for the composition.

Also the form of the piece was derrived from the wavetables: The turning points of the waves were used to get cue points on a timeline - for each sound a separate one. Those timelines were layered with fractal relationships in position and scale to create a sound structure. Using this sound structure as a starting point, I melted or contrasted the sounds to shape the final piece, which despite of its synthetic origin reminds sometimes of human voice or breath.



Die Komposition entstand waehrend eines Aufenthaltes am IMEB (Institut International Musique Electroacoustic Bourges) in Frankreich im September 2006 und wurde im Februar 2007 am ZKM Karlsruhe uraufgefuehrt.

Der Titel bezieht sich auf das in der Komposition verwendete Klangmaterial: rein synthetisch computererzeugte, pure KlŠnge. Gleichzeitig spielt purifications, uebersetzt als Laeuterungen, auf den Entstehungsort Bourges als eines der Zentren mittelalterlicher Alchemie an.

Als klangliches Ausgangsmaterial diente eine begrenzte Anzahl von Wellenformen, deren Spektrum von ãklarenÒ bis zu geraeuschhaften Sounds reicht, erzeugt durch verschiedene Algorithmen. Auch der formale Aufbau des Stueckes laesst sich aus den Wellenformen ableiten.

Durch Klangsynthesetechniken wie Waveshaping und Wavetablemodulation des Ausgangsmaterials wird erreicht, dass die rein kŸnstlich generierten Klaenge an die menschliche Stimme und Atemgeraeusche erinnern.

Matthias Ockert